Înainte de toate ar trebui să definim ce înseamnă ”profil fals”. Pentru că aici nu vorbim despre furtul de identitate sau de imitarea unei celebrități. De fapt sintagma profil fals se referă la crearea unei identități în mediul online, dar care este inexistentă în viața reală.
Scopul acestor identități inexistente poate fi de a răspândi informații (false sau nu), de a mări în mod artificial vizibilitatea și rata de interacțiune (prin distribuiri, comentarii, aprecieri) a conținutului distribuit de alte surse în mediul online, de a manipula opinia publică prin publicarea de opinii pro sau contra unui anume subiect și altele.
Iată câteva elemente în funcție de care putem depista dacă în spatele unui profil de Facebook se află o identitate ascunsă.
Data creării profilului
Unul dintre principalii indicatori ai unui profil cu o identitate falsă este data creării. Cu cât este mai recentă data creării, cu atât este mai mare probabilitatea ca profilul să fi fost creat pentru un scop precis.
1. Aceste profile sunt create de obicei în preajma ciclurilor electorale pentru a distribui conținutul candidaților, a combate opiniile negative și a crea efuziune în jurul unui anume proiect politic.
2. Companiile pot apela la astfel de profile false pentru a crea recenzii și recomandări artificiale, astfel încât să stimuleze interesul potențialilor clienții.
3. De asemenea publicațiile de știri pot folosi profilele false pentru a stimula reacții emoționale în rândul publicului țintă, prin publicarea de opinii controversate în comentarii.
Astfel, dacă se poate asocia data creării unui profil cu un anume eveniment pe marginea căruia se bazează activitatea utilizatorului respectiv, se poate trage concluzia că profilul și-a asumat o identitate falsă.

Numele utilizatorului
Numele utilizatorului poate fi un alt indicator al unei identități false. Iată câteva exemple:
- utilizatorul este de origine română, dar are un nume englezesc;
- numele este unul generic (ex. Ionescu, Popescu și alte combinații similare);
- numele utilizatorului diferă de numele care apare în URL-ul profilului;
- numele utilizatorului nu este numele unei persoane (ex. lupul singuratic, luptătorul dreptății etc.).
Fotografia de profil
În cele mai multe cazuri fotografia de profil ilustrează în mod clar identitatea utilizatorului. Dacă un profil este fals putem întâlni următoarele tipuri de fotografii de profil:
- o fotografie care nu ilustrează o persoană (ex. un animal, un obiect, un peisaj, o floare etc.);
- o fotografie generică (fotografia pare realizată într-un studio foto sau descărcată de pe un portal de stock photography);
- o fotografie de alt sex (numele utilizatorului este masculin, dar poza ilustrează o persoană de gen feminin);
- o fotografie cu diferență de vârstă;
- o fotografie cu diferențe culturale evidente (utilizatorul are trecută ca ocupație fermier, dar poza este cu un mecanic).

Numărul prietenilor
Numărul de prieteni este în concordanță, de obicei, cu data creării profilului. Astfel un număr scăzut de prieteni, indică un profil creat recent sau un profil care aparține unui utilizator necunoscut în comunitatea din care se presupune că face parte.
De asemenea, numărul de prieteni comuni foarte mic sau zero, poate indca faptul că utilizatorul nu face parte de fapt din comunitatea asumată.
Numărul fotografiilor
Un număr scăzut de fotografii publicate (nu distribuite) poate indica faptul că profilul nu este folosit pentru socializare, ci în alte scopuri.
Conținutul publicat
Dacă conținutul publicat pe profilul respectiv (direct sau distribuit) este scăzut cantitativ sau irelevant pentru caracteristicile socio-culturale ale identității asumate de către utilizator, acest lucru poate indica o identitate falsă.

Disclaimer
Există și excepții, cu profile reale în care regăsim prezența a unuia, mai multor sau chiar a tuturor acestor indicatori!
De asemenea sunt rare cazurile în care existența unui singur astfel de indicator poate constitui o bază solidă pentru a concluziona că un profil este fals!
Dincolo de elementele prezente pe profilul în sine, pentru o concluzie mai concretă se poate analiza și activitatea utilizatorului respectiv în afara profilului său (comentarii postate, aprecieri, grupuri din care face parte etc.)
