Dezvoltarea industriei de ecommerce a adus cu sine și o creștere în rândul înșelăciunilor înregistrate. Nu mă refer aici la prețuri nejustificat de mari, ci la produse necorespunzătoare, defecte, care nu seamănă cu prezentarea din site sau care nu au fost livrate deloc.
Din nefericire sunt multe astfel de situații în care persoanele păgubite nu mai reușesc să returneze sau să schimbe produsul și nici să-și recupereze prejudiciul. Tocmai de aceea, în calitate de consumator/cumpărător este mai bine să preveniți astfel de situații, decât să fiți nevoiți să faceți pe detectivul pentru a reuși să-i trageți la răspundere pe cei care v-au păgubit.
Iată câteva metode pentru a verifica legitimitatea unui business, astfel încât să puteți să vă faceți cumpărăturile online în siguranță.
Diferența de preț
Primul indicator că s-ar putea să fii înselat este prețul. Dacă știi că o bandă de alergat are prețuri care pornesc de la 1.000 RON, dar vezi o reclamă care promovează produsul pentru doar 250 RON, cel mai probabil este o înșelătorie.
Diferența de preț este prea mare pentru ca produsul să fie veritabil.
Indicatorii sociali
Un alt semnal puternic al legitimității unui business îl reprezintă indictorii sociali. Dacă vezi o reclamă pe Facebook la un produs pe care-l dorești, accesează întotdeauna pagina de Facebook a afacerii respective.
Verifică când a fost creată, câți urmăritori are, dacă are recenzii, dacă are postări frecvente, dacă are și dacă răspunde la comentarii etc.
De exemplu, dacă pagina a fost creată în urmă cu 1 an, dar are sub 100 de urmăritori, nu are recenzii, nici postări frecvente, asta ar trebui să te facă să-ți pui întrebări cu privire la siguranța achiziției respective.
Cu toate acestea, s-ar putea să nu fie vreun motiv de îngrijorare, tocmai de aceea indicatorii sociali nu trebuie să fie singurul criteriu de evaluare a legitimității unui business.
Alternativ se pot verifica și contul de Instagram, profilul de LinkedIn, profilul GMB (Google My Business) etc.
Recenziile
Recenziile reprezintă un indicator nu doar al legitimității unui business, ci și al calității produselor și serviciilor pe care le comercializează.
Dacă recenziile de pe conturile din social media, website sau GMB lipsesc, trebuie să vă ridice un semn de întrebare. Dacă ele sunt prezente, dar sunt în mare parte negative, se poate presupune că veți avea parte de produse de o proastă calitate sau care nu corespund cu specificațiile promovate de către furnizor.
Existența unui website
Existența unui website reprezintă un alt indicator al legitimității unui business.
Odată cu dezvoltarea platformelor social-media există posibilitatea ca întreg procesul de vânzare-cumpărare să se desfășoare fără ca utilizatorul să fie nevoit să părăsească platforma. Dacă vorbim despre produse cu o valoare mică, de până în 50-100 RON, asta nu ar trebui să reprezinte o problemă, deoarece riscul este mic.
Dacă vorbim despre produse cu o valoare mare, atunci absența unui website / magazin online ar trebui să vă facă să fiți precauți în finalizarea procesului de achiziție
Informații de contact
Absența informațiilor de contact ale business-ului din website sau de pe pagina de Facebook, reprezintă un semnal foarte puternic că s-ar putea să fii ținta unei înșelătorii.
Informațiile complete de contact sunt reprezentate de: adresă fizică, adresă de email, număr de telefon, precum și informațiile fiscale ale companiei.
Nu există niciun motiv legitim pentru a nu face publice informațiile de contact.
Politicile de plată, anulare și retur
Publicarea politiclor de plată, anulare și retur este o condiție obligatorie în cazul unui magazin online. Clientul trebuie să-și cunoască drepturile în raport cu comerciantul, înainte de a face achiziția.
Trebuie să știți în ce condiții puteți returna un produs de care nu sunteți satisfăcuți, cum puteți anula o comandă, dar și care sunt modaitățile și condițiile de plată (dacă se percep comisioane sau dacă beneficiați de eventuale reduceri).
Absența acestor informații din website-ul comerciantului ar trebui să vă descurajeze să finalizați achiziția.
Brand awareness
Nu în ultimul rând, notorietatea brand-ului, a imaginii companiei de la care achiziționați, reprezintă cel mai puternic indicator al legitimității unui business. Este evident că puteți să vă faceți cumpărăturile în siguranță atunci când achiziționați produsele unui companii renumite, binecunoscute, cu tradiție.
Dacă este vorba, însă, despre un brand pe care nu-l recunoașteți, atunci va trebui să verificați ceilalți indicatori de legitimitate prezentați mai sus.
_______________________
O precizare importantă este faptul că acești indicatori nu se includ, nici nu se exclud reciproc. S-ar putea ca indicatorii sociali să fie slabi sau recenziile să lipsească, dar produsele să fie calitative.
Tocmai de aceea, dacă ați constatat că unul dintre indicatori este necorespunzător, investigațiile trebuie să continue. Reciproca este valabilă!
